راهنمای جامع سفر به قونیه

1402/10/16 راهنمای سفر
کپی لینک مطلب


راهنمای جامع سفر به قونیه

قونیه کجاست؟

یکی از شهر های ترکیه که در منطقه آناتولی مرکزی میباشد.قونیه از آنجایی که شهر فرهنگ ،ادب و تاریخ است سالانه میزبان گردشگران فرهنگ و ادب میباشد.آریسا پرواز در ادامه ی این مقاله شما را با این شهر فرهنگی آشنا خواهد کرد.

قونیه

شهر قونیه


موقعیت جغرافیایی قونیه

شهر قونیه در استان قونیه ترکیه در 225 کیلومتری جنوب شهر آنکارا واقع شده است.این شهر هفتمین شهر پرجمعیت ترکیه به حساب می آید و از نظر کشاورزی اهمیت به سزایی دارد.زبان آن ها ترکی و واحد پولشان لیر ترکیه میباشد.فرودگاه قونیه یک فرودگاه نظامی کوچ با کد اختصاری KYA میباشد.فرودگاه قونیه روزانه چند پرواز از استانبول و تعداد کمی پرواز از اروپا دریافت میکند.فاصله زمانی فرودگاه تا شهر حدود نیم ساعت میباشد.

 آب و هوای قونیه

در شهر قونیه هوا نیمه ای از سال سرد و در نیمه ای دیگر متعادل است .کسانی که دوست دارند در فصل گرما ازین شهر بازدید کنند میتوانند اویل مرداد ماه یعنی اواخر ماه جولای را برای سفر انتخاب کنند در این ماه شرایط آب و هوایی تقریبا شبیه به آبو هوای وان و اب و هوای تفلیس میباشد.بهترین زمان سفر به قونیه برای اسکی نیز دی ماه است یعنی اواسط ماه ژانویه و اگر علاقه دارید در ماه های خشک به این شهر سفر کنید میتوانید اواخر تیرماه رو برای سفرتون انتخاب کنید.

بهترین زمان سفر به قونیه

توجه داشته باشید که ماه های می،آگوست و جولای از شلوغ ترین زمان های سفر به قونیه است و اگر شلوغی را دوست ندارید ماه دسامبر را برای مسافرت به قونیه انتخاب کنید.جهت رزرو تور قونیه و اطلاعات بیشتر در باره ی بهترین زمان سفر به قونیه با کارشناسا ما در آریسا پرواز در تماس باشید.

 جاذبه های گردشگری قونیه

به غیر از مراسمات مذبی و فرهنگی قونیه مکان های دیدنی زیادی نیز دارد که نظر گردشگران را به خود جلب میکند که آریسا پرواز به بررسی برخی از آن ها در ادامه ی مقاله میپردازد.

شهرهای زیر زمینی قونیه

در گذشته برای در امان بودن از خطر جنگ و رهایی مردم از حمله این شهر های زیر زمینی را بنا میکردند.یکی از شهر های زیر زمینی قونیه در 30 کیلومتری کاراپینار و 40 کیلومتری هیتامیس قرار دارد و نکته جالب اینکه کلیه امکانات از قبیل کلیسا،آب انبار ،انبار مواد غذایی و قبرستان و ... را در خود جای داده است.


مسجد اشرف اوغلو

این مسجد در مرکز منطقه بی شهیر و یکی از اماکن تاریخی مهم قونیه به حساب می آید.در مرکز مسجد یک گودال بزرگ ساخته شده بود تا برف در این گودال جمع شود و در تابستان هوای خنک و مطبوعی ایجاد کند این مسجد در دوران سلجوقیان ساخته شده است و سازه این بنا از چوب بوده است.در سفر به قونیه بازدید از این مسجد تاریخی را از دست ندهید.

مسجد شرف اغلو 1

مسجد شرف اغلو


تپه و مسجد علاء الدین

یکی از قدیمی ترین و بزرگترین مساجد در دوره سلجوقیان مسجد علاءالدین میباشد که در بالای تپه ای با همین نام ساخته شده است.یکی از زیباترین نمونه های منبت کاری آناتولی میتوانید در این مسجد ببینید.معماری این مسجد به سبک اسلامی بوده و سقف آن با چوب پوشانده شده بود .بازدید از این مسجد نیز در طی سفر به قونیه خالی از لطف نیست.

مسجد علاءالدین 1

مسجد علاءالدین

آرامگاه و موزه ی مولوی

مولانا جلال الدین بلخی شاعر و عارف نامدار ایرانی میباشد که در شهر قونیه میزیسته است.از آثار وی میتوان به متنوی معنوی و غزلیات شمس اشاره کردکه از ارزش بسزایی برای تمام مردم جهان برخوردار است.مقبره ی این شاعر نامدار در شهر قونیه واقع شده است .موزه ی مولانا نیز یکی از متعلقات باغ های کاخ سلجوقیان که در واقع محل زندگی و تدریس مولانا در ان زمان بوده است.در این موزه میتوانید اشیایی نظیر تسبیح،دستارو کلاه،جانماز،دیوان حافظ و از جمله دست نویس های آن شاعر بزرگ که هنوز باقی مانده است را نظاره گر باشید.

آرامگاه مولوی 1

آرامگاه مولوی

 معرفی غذاهای لذیذ قونیه

همانطور که میدانید سلیقه ی ترک ها در غذا به ما ایرانی ها بسیار نزدیک است در ادامه به بررسی برخی از تنوع غذایی در قونیه میپردازیم. یکی از غذاهایی برای گردشگران بسیار لذیذ و جذاب میباشد فرن کباب یا گوشت پخته  شده در فر میباشد که حتی برای خود ترک ها نیز غذایی مورد علاقه میباشد. یکی از معروف ترین غذاهای قونیه اتلی اکمک میباشد که شبیه پیتزا،گوشت بره چرخ کرده همراه با گوجه فرنگی ،گوشت و پیاز و ادویه جات طعمی لذیذ ایجاد میکند.دیگر غذایی که معرفی میکنم نام آن تیریت میباشد که مواد آن گوشت تکه تکه آبدار با ماست و سماق و پیاز و کره که همراه با نان مخصوص سرو میشود.ضمن اینکه قونیه غذاهای جذابی دارد شیرینی ها و شکلات های ترک  که طعم ان ها همواره گردشگران را مجذوب خود میکند نیز در ای شهر وجود دارد.شیرینی جزریه مخصوص این شهر است و طرفداران زیادی پیدا کرده است.